Διημερίδα "Το θέατρο για παιδιά και νέους θεατές στον 21ο αιώνα. Αναζητήσεις και προβληματισμοί"
Τιμή
Είσοδος ελεύθερη
Event Details
Ανθεί το θέατρο για παιδιά και νέους θεατές; Η πληθώρα παραγωγών μαρτυρά πως ναι. Παρακολουθούν όμως οι παραστάσεις τις σύγχρονες τάσεις στο θέατρο και τις κοινωνικές εξελίξεις; Ποια η σχέση
Event Details
Ανθεί το θέατρο για παιδιά και νέους θεατές; Η πληθώρα παραγωγών μαρτυρά πως ναι. Παρακολουθούν όμως οι παραστάσεις τις σύγχρονες τάσεις στο θέατρο και τις κοινωνικές εξελίξεις; Ποια η σχέση ποσότητας και ποιότητας; Απασχολεί το θέατρο για παιδιά την κριτική;
Με τη διημερίδα που διοργανώνουν στα φετινά Δημήτρια, η Ελληνική Ένωση Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών μαζί με το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση ανοίγουν, στη Θεσσαλονίκη, τη συζήτηση γύρω από το θέατρο για παιδιά και νέους θεατές.
Ο Brendon Burns, κύριος ομιλητής και εμβληματική προσωπικότητα στον χώρο του θεάτρου για νέους, αναφέρεται στην άρρηκτη σχέση θεάτρου και δημοκρατίας ενώ συγγραφείς, σκηνοθέτες, θεατροπαιδαγωγοί, θεατρολόγοι και κριτικοί συζητούν για τα προβλήματα και τις εξελίξεις. Σε ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα θα προβάλλονται σε συνεχή ροή, σύντομα βίντεο των θιάσων/ομάδων που δραστηριοποιούνται επαγγελματικά πάνω στο θέατρο για παιδιά.
Σάββατο 12 και Κυριακή 13 Οκτωβρίου 2019
Εργαστήρια
Σάββατο 12 Οκτωβρίου 2019
17:00-20:00 Τίτλος εργαστηρίου: Θεατρική παράσταση για παιδιά και νέους: το πριν και το μετά.
Εμψυχώτριες: Ειρήνη Ζώη, Θεατρολόγος, Θεατροπαιδαγωγός – Ανέτα Λιάπτση, Θεατρολόγος, Θεατροπαιδαγωγός
Διάρκεια: 3 ώρες
Χώρος Διεξαγωγής: 43ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης, Προξ. Κορομηλά 25
Δωρεάν, για περιορισμένο αριθμό συμμετεχόντων. Απαιτείται αίτηση συμμετοχής στη φόρμα εδώ.
Περιγραφή του εργαστηρίου: Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση εκπαιδευτικού υλικού με δραστηριότητες για πριν και μετά την παρακολούθηση μιας παράστασης για παιδιά και νέους αποτελεί μια πρακτική που εφαρμόζεται διεθνώς στο πλαίσιο της ενεργητικής, βιωματικής και συνεργατικής μάθησης. Αξιοποιώντας θεατρικές τεχνικές με τη διαμεσολάβηση του εκπαιδευτικού, ο/η μαθητής/-τρια διερευνά θέματα που θίγονται στην παράσταση, θέτει ερωτήματα, εμπλέκεται συναισθηματικά και βιώνει μια ολοκληρωμένη εμπειρία. Με αυτό το σκεπτικό, σχεδιάσαμε το εκπαιδευτικό υλικό για δραστηριότητες μέσα στην τάξη πριν και μετά την παράσταση του «Ειρηνοποιού» του David Holman που παρουσιάστηκε από το Κ.Θ.Β.Ε. σε σχολεία της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης κατά τις θεατρικές περιόδους 2017-2018 και 2018-2019.
Έχοντας ως ερέθισμα το συγκεκριμένο υλικό, οι συμμετέχοντες του εργαστηρίου θα έχουν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με το πριν και το μετά της ιστορίας του Ειρηνοποιού, να διερευνήσουν το θέμα της ειρηνικής συνύπαρξης που θέτει το έργο, να σχεδιάσουν το δικό τους εκπαιδευτικό υλικό, να παίξουν και να βιώσουν την «μεταμόρφωση» του μαθητή σε ενεργό θεατή μιας παράστασης.
Το εργαστήριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, σε θεατρολόγους, γονείς, σε όσους δουλεύουν με παιδιά, παρακολουθούν μαζί τους οργανωμένα παραστάσεις και επιθυμούν η παρακολούθηση της παράστασης να μη συνιστά ένα «τυχαίο» και αποσπασματικό γεγονός, αλλά μια ολοκληρωμένη εμπειρία που θα συμβάλει στην ενεργητική παρακολούθηση και θα «μεταμορφώσει» τους μαθητές σε ενεργούς θεατές μέσα από παιχνίδια, θεατρικές τεχνικές και δραστηριότητες.
Ο μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων είναι 20 άτομα. Προτείνουμε άνετα ρούχα και παπούτσια. Δεν είναι απαραίτητη η προηγούμενη παρακολούθηση της παράστασης «Ειρηνοποιός».
Βιογραφικά Σημείωματα
Η Ειρήνη Ζώη είναι απόφοιτος του Τμήματος Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ. με ειδίκευση στην Υποκριτική και του Τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ. με ειδίκευση στις Κλασικές Σπουδές. Έχει κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στον τομέα της πολιτιστικής διαχείρισης στο University of Warwick (UK). Έχει εργαστεί στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ. ως υπεύθυνη του τμήματος Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων (2010-2012). Από το 2015 συνεργάζεται με το Κ.Θ.Β.Ε. ως θεατροπαιδαγωγός στα χειμερινά και θερινά εργαστήρια για παιδιά, καθώς και στο θεατρικό εργαστήρι για Έλληνες και πρόσφυγες εφήβους. Από το 2014, διδάσκει το μάθημα της Θεατρικής Αγωγής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Είναι μέλος του Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.
Η Ανέτα Λιάπτση είναι απόφοιτη του Τμήματος Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ. με ειδίκευση στην υποκριτική. Έχει εργαστεί ως θεατροπαιδαγωγός στο εργαστήριο δημιουργικής έκφρασης για παιδιά Σβούρα (1998-2011). Έχει συνεργαστεί με το Κ.Θ.Β.Ε. ως ηθοποιός και συντονίστρια των εκπαιδευτικών του προγραμμάτων για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (2002-2010), όπως και στα χειμερινά και θερινά θεατρικά εργαστήρια για παιδιά (2015-2018). Επίσης, έχει συνεργαστεί ως βοηθός σκηνοθέτη και ηθοποιός με την Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης», το Σχήμα Εκτός Άξονα και το Χοροθέατρο Αδράστεια. Από το 2005 διδάσκει θεατρική αγωγή στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Είναι μέλος του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και της καλλιτεχνικής ομάδας Sempreviva.
17:00-20:00 Τίτλος εργαστηρίου: Από τη σκηνή στη σελίδα: Η κριτική ως πολιτισμική “μετα-παράσταση” στο θέατρο για παιδιά και εφήβους
Εμψυχώτρια: Ελευθερία Ράπτου, Θεατρολόγος ΜSc – Κριτικός Θεάτρου, Σύμβουλος Πολιτιστικής Πολιτικής.
Διάρκεια: 3 ώρες
Χώρος Διεξαγωγής: 43ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης, Προξ. Κορομηλά 25
Δωρεάν, για περιορισμένο αριθμό συμμετεχόντων. Απαιτείται αίτηση συμμετοχής στη φόρμα εδώ.
Περιγραφή του εργαστηρίου: Το τρίωρο εργαστήριο έχει ως στόχο να φέρει σε επαφή τους συμμετέχοντες με τον κόσμο του θεάτρου για παιδιά και εφήβους και κυρίως να αναδείξει τη σημασία της κριτικής αποτίμησης των θεατρικών παραστάσεων που αφορούν τις συγκεκριμένες ηλικιακές ομάδες, όχι μόνο με όρους «αξιολόγησης», αλλά κυρίως με όρους ενίσχυσης της εκάστοτε παράστασης και «επανεγγραφής» της.
Η σύγχρονη κριτική είναι δυνάμει μια νέα παράσταση, μια μετα-παράσταση, που διαδραματίζεται στη σελίδα των εφημερίδων και των περιοδικών είτε του έντυπου είτε του ηλεκτρονικού τύπου. Ως τέτοια έχει τη δική της αξιωματική, τη δική της δύναμη και επιρροή στη δημιουργική διαδικασία του θεάτρου.
Η σύγχρονη κριτική είναι εργαλείο για την αμφίδρομη ερμηνεία του θεατρικού γεγονότος και δυνάμει δομικό στοιχείο για μια παράσταση. Η σύγχρονη κριτική είναι μέσο πολιτισμικής οργάνωσης μιας παράστασης και μέσο πολιτισμικής πολιτικής.
Στο εργαστήριο, η θεματική εκτείνεται σε δύο άξονες:
α) Τρόπος συγκρότησης της κριτικής του θεάτρου για παιδιά και εφήβους.
β) Ξεκλειδώνοντας την παράσταση: Πρόσληψη της παράστασης και «επανεγγραφή» σε νέα σημασιολογικά, πολιτισμικά και επιτελεστικά πλαίσια.
Για την ολοκληρωμένη προσέγγιση του θέματος, και μετά τη θεωρητική επεξεργασία, θα προβληθεί μαγνητοσκοπημένη παράσταση, και θα ακολουθήσει συζήτηση, ενώ η κριτική αποτίμηση από την πλευρά των συμμετεχόντων αποτελεί την ευπρόσδεκτη ανατροφοδότηση του εργαστηρίου.
Βιογραφικό Σημείωμα
Η Ελευθερία Ράπτου είναι ιδρυτικό μέλος της Ελληνικής Ένωσης Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών, ενώ έχει διατελέσει Αντιπρόεδρος στο Διοικητικό Συμβούλιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.
Eίναι Θεατρολόγος, απόφοιτη του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθήνας, κάτοχος Mεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης (Μsc) της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (Ε.Μ.Π.), στην κατεύθυνση Σχεδιασμός-Χώρος-Πολιτισμός. Είναι υποψήφια Διδάκτωρ του Ε.Μ.Π.
Διδάσκει ως εξωτερικός επιστημονικός συνεργάτης στη Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Ε.Μ.Π., στο μεταπτυχιακό κύκλο σπουδών.
Δραστηριοποιείται σε ποικίλα πεδία του πολιτισμού και εργάζεται επίσης ως σύμβουλος πολιτιστικής πολιτικής και διπλωματίας. Σε αυτό το πλαίσιο έχει διατελέσει Ειδική Σύμβουλος Πολιτιστικής Πολιτικής στο ΥΠ.ΠΟ.Α., ενώ ήταν μέλος της επιστημονικής ομάδας για ζητήματα εκπαίδευσης, έρευνας – καινοτομίας και επιχειρηματικότητας, πολιτισμού και περιβάλλοντος στο προπαρασκευαστικό σκέλος για την τριμερή συνεργασία Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ, αλλά και τις διμερείς συνεργασίες Ελλάδας – Ισραήλ.
Στον τομέα της θεωρίας έχει ασχοληθεί συστηματικά με τη συγγραφή θεωρητικών κειμένων για το θέατρο, την παραστασιακή τέχνη γενικότερα, την πολιτιστική πολιτική, το θέατρο για παιδιά (συνεργασία με Εθνικό θέατρο, εκδ. Αιγόκερως, εκδ. Παπαζήση, Νέα Εστία, Αναλόγιο κ.ά), καθώς και με μεταφράσεις θεατρικών έργων και μελετημάτων θεωρίας του θεάτρου.
Αρθρογραφεί για το θέατρο, τον πολιτισμό, την πολιτιστική πολιτική στον ημερήσιο και περιοδικό τύπο, ενώ στην εφημερίδα ΑΥΓΗ είναι υπεύθυνη για τη στήλη της κριτικής παιδικού, εφηβικού και νεανικού θεάτρου από το 2009, καλύπτοντας επίσης ποικίλα καλλιτεχνικά πεδία, όπως της μόδας, της αρχιτεκτονικής, των επιτελεστικών/παραστασιακών τεχνών. Επίσης έχει συνεργαστεί επί σειρά ετών με το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, στο τμήμα Εκδόσεων.
Κυριακή 13 Οκτωβρίου 2019
10:00-14:00 & Τίτλος εργαστηρίου: Προσεγγίζουμε κοινωνικά ζητήματα με το Θέατρο της
16:00-20:00 Επινόησης αξιοποιώντας το”αλλά”, το “επειδή”, το “και” και το “συνεπώς”.
Εμψυχωτής: Brendon Burns, Διευθυντής στο Τμήμα Εφαρμοσμένου Θεάτρου και Θεάτρου για τη Κοινότητα στο Liverpool Institute for Performing Arts (LIPA), Ηνωμένο Βασίλειο.
Διάρκεια: 8 ώρες
Χώρος Διεξαγωγής: 43ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης, Προξ. Κορομηλά 25
Κόστος συμμετοχής: 15,00€ για τα μέλη του Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, 25,00€ για τα μη μέλη.
Αριθμός θέσεων περιορισμένος, απαιτείται αίτηση συμμετοχής στη φόρμα εδώ.
Περιγραφή του εργαστηρίου: Το εργαστήριο εστιάζει σε μια σειρά μεθόδων του Θεάτρου της Επινόησης για Νέους, αντλώντας στοιχεία από την καθημερινότητά τους και από τον τρόπο που αντιλαμβάνονται την πραγματικότητα ως πολίτες. Ταυτόχρονα διερευνά βασικές δεξιότητες της θεατρικής δημιουργίας.
Βιογραφικό Σημείωμα
Ο Brendon Burns είναι σκηνοθέτης και εμψυχωτής. Έχει οργανώσει και εμψυχώσει πολλά και μεγάλης εμβέλειας εκπαιδευτικά και συμμετοχικά θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα στο Ηνωμένο Βασίλειο, στην Ευρώπη και τη Δυτική Αφρική. Σήμερα είναι Διευθυντής στο Τμήμα Εφαρμοσμένου Θεάτρου και Θεάτρου για την Κοινότητα στο Liverpool Institute for Performing Arts (LIPA). Έχει εργαστεί ως Καλλιτεχνικός Διευθυντής στο Solent Peoples Theatre, το Indefinite Article and First Draft Theatre και ως βοηθός καλλιτεχνικός διευθυντής στο Proteus Theatre and The Haymarket στο Basingstoke. Ως συγγραφέας έχει γράψει πολυάριθμα πρωτότυπα θεατρικά έργα και διασκευές στις οποίες περιλαμβάνονται και η πρώτη σύγχρονη θεατρική μεταφορά του έργου της Margaret Atwood The Handmaid’s Tale, καθώς και του έργου του Aldous Huxley Θαυμαστός Καινούργιος Κόσμος. Εκπαιδεύτηκε ως ηθοποιός στο Arts Educational School στο Λονδίνο και πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στο Θέατρο στην Εκπαίδευση στο University of Middlesex και στη Ρητορική στο Royal Holloway University of London.
10:00-14:00 & Οι ιστορίες του εαυτού μας – θέατρο ντοκουμέντο
16:00-20:00 Εμψυχωτής: Κακουδάκη Τζωρτζίνα, σκηνοθέτης, θεατρολόγος
Διάρκεια: 8 ώρες
Χώρος Διεξαγωγής: Διεύθυνση Πολιτισμού και Τουρισμού Δήμου Θεσσαλονίκης, Κουντουριώτου 17
Δωρεάν, για περιορισμένο αριθμό συμμετεχόντων. Απαιτείται αίτηση συμμετοχής στη φόρμα εδώ
Περιγραφή του εργαστηρίου: Το βιωματικό αυτό εργαστήριο γίνεται με στόχο να ανασύρει μνήμες: ατομικές, οικογενειακές και συλλογικές, της τοπικής, εθνικής και παγκόσμιας ιστορίας. Οι συμμετέχοντες γίνονται «τα βιβλία του εαυτού» τους, ένα κύριο υλικό της προφορικής ιστορίας. Οι ιστορίες τους γίνονται τα ντοκουμέντα της ιστορίας. Αυτές οι ιστορίες, «εμείς», αποτελούν τον σκελετό για μια εμπειρία σκηνικής σύνθεσης μέσα στην πόλη, μια εμπειρία που έχει στόχο να επανασηματοδοτήσει τη σχέση μας με το παρελθόν, το παρόν και τον «χώρο» των ανθρώπινων πράξεων. Οι τεχνικές που βασίζονται στο Θέατρο Ντοκουμέντο είναι ωφέλιμες για τη σύνδεση ετερόκλητου και ποικίλου υλικού και ένα καλό σκηνοθετικό εργαλείο για τους συμμετέχοντες.
Το Εργαστήριο εντάσσεται στο πρόγραμμα “κι αν ήσουν εσύ;” που υλοποιεί το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες.
Βιογραφικό Σημείωμα
Η Τζωρτζίνα Κακουδάκη είναι θεατρολόγος και σκηνοθέτης. Από το 2009 σκηνοθετεί παραστάσεις για νέους: Μετά τον Αφρό (Youth Festival, Θέατρο Χώρα), Tζακ Θορν Ρισπέκτ /Θάβοντας τον αδελφό σου στο πεζοδρόμιο (Θέατρο Χώρα), Αριστοφάνη Όρνιθες, Σαίξπηρ Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας, Γκαίτε Φάουστ, Σοφοκλή Αντιγόνη, Aριστοφάνη Νεφέλες, Ευριπίδη Ελένη (Οκτώβριος 2018 και εξής στο Θέατρο Νέου Κόσμου και σε σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης). Έχει διδάξει στα Τμήματα Θεατρικών Σπουδών Πάτρας και Ναυπλίου, στο Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης Βόλου και το Διδασκαλείο Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Αθηνών, καθώς και σε πλήθος δημόσιων οργανισμών εκπαίδευσης ενηλίκων και σε διεθνή προγράμματα παιδαγωγικής μέσω του θεάτρου. Διδάσκει Ιστορία και Δραματουργία Θεάτρου σε δραματικές σχολές. Συν-συγγραφέας του Βιβλίου «Θέατρο- Θεατρική Αγωγή» (ΙΔΕΚΕ 2007) και «Διαδρομές Βιωματικής Μάθησης» (εκδ. Κέδρος, 2011). Έχει συντάξει τους Οδηγούς Σπουδών των Καλλιτεχνικών Λυκείων για τα μαθήματα Σκηνοθεσία Θεάτρου και Αισθητική/Σκηνοθεσία Κινηματογράφου του Ι.Ε.Π. (2015). Από τον Απρίλιο 2016 είναι υπεύθυνη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.
Ώρα
12 Οκτώβριος 2019 17:00 - 13 Οκτώβριος 2019 10:00(GMT+00:00)
Τοποθεσία
ΙΣΛΑΧΑΝΕ